Vitale binnenstad voor beide kernen

Montfoort
Het historische karakter van de binnenstad van Montfoort heeft een grote aantrekkingskracht. Daarom moet de gemeente goed zorgen voor onze waardevolle monumenten en de openbare ruimte, zoals het Stadspark, goed beheren. Zowel winkeliers als bezoekers profiteren ervan als dat wordt versterkt met een goede verkeerscirculatie en enkele autoluwe straten. De gemeente moet samen met lokale ondernemers investeren in de kwaliteit van het centrumgebied. Hierbij te denken aan meer groen, mooiere straatinrichting en mooie hoekjes/fotolocaties (bijvoorbeeld Kloostertuin) ter ondersteuning van het initiatief ‘Montfoort trouwstad’. Zo blijven bezoekers komen en blijft werkgelegenheid behouden. Met het recent opgerichte ondernemersfonds zijn financiële middelen beschikbaar om daarin te investeren.

zicht op montfoort.jpg

Linschoten
Linschoten heeft een prachtig karakteristiek oud dorpshart en ontwikkelt een vernieuwd dorpshart rond de Vaart. Linschoten kent talrijke -veelal particuliere- culturele, sociale en sportieve initiatieven zoals de Kunstroute, de Linschotenloop, de fanfare, de toneelvereniging, het filmhuis, de Vereniging Oud-Linschoten en diverse koren.

Een aantal activiteiten vindt in het oude dorpshart plaats en is daarmee belangrijk voor het levendig houden van deze historische kern.

In het gebied rond de Vaart ontmoeten kinderen, ouders, sporters, winkelende mensen elkaar. De gemeente moet nu snel, in overleg met de inwoners, ervoor zorgen dat dit een aangename ontmoetingsplek wordt waar ook verenigingen een passend onderkomen kunnen vinden.
linschoten.JPG

Wat willen we bereiken:

Kern Montfoort:

• Zorgen voor een aantrekkelijker binnenstad, zowel voor de eigen inwoners als ter ondersteuning van het initiatief ‘Montfoort trouwstad’.
  • Delen van de binnenstad autoluw maken.
  • Duidelijke afspraken wat winkeliers wel/niet op straat mogen zetten oftewel een terrassen- en uitstallingenbeleid maken.
  • Vaste tijden instellen voor laden en lossen in binnenstad en daarop handhaven.
  • Herstellen van in verval geraakte stadsmuur.
  • Parkeerproblemen in de stad aanpakken, rekening houdend met het feit dat parkeren binnen een redelijke loopafstand acceptabel is.

Kern Linschoten:

• Een kloppend dorpshart met een dorpshuis in de Vaart.
  • Uitbreiden en versterken van de kwaliteit van de ‘groene long’ Liefhoven.
  • Realiseren van een veilige 30-km zone in heel Linschoten.
  • 60 km per uur op de M.A. Reinaldaweg, om te beginnen ter hoogte van Linschoten.