Samen maken we de stad

Wat weet je als inwoner van de gemeente en wat weet de gemeente van jou of de buurt waarin je woont? Voor veel bewoners van Montfoort/Linschoten is ‘de gemeente’ ver weg. Zeker na de verhuizing van de ambtenaren naar IJsselstein is het gevoel versterkt dat Montfoort en Linschoten op afstand bestuurd wordt. Dit gevoel wordt bevestigd doordat de discussies met name in het stadskantoor gevoerd worden buiten het zicht van de meeste inwoners. Ook het inschakelen van externe adviseurs, die zich soms onvoldoende inleven in de lokale situatie, versterkt dit gevoel.

Het is dan ook niet vreemd dat je wel eens hoort zeggen dat het enige moment dat de politiek zich werkelijk lijkt te interesseren voor de inwoners, dit tijdens de verkiezingstijd is.

slider_5.jpg

De veranderde situatie met IJsselstein biedt nieuwe mogelijkheden om de toegankelijkheid van de politiek en de ambtenaren te verbeteren, met alles wat daarbij hoort, zoals het vermijden van onnodige bureaucratie en nummertjesautomaten.

Natuurlijk zijn er ook goede initiatieven, zoals bijvoorbeeld het buurtoverleg. Het is van belang dat we dit niet alleen doen in een buurt met een bijzonder karakter, maar met alle buurten. Geen formeel overleg, maar één of tweemaal per jaar een gesprek met de buurt en de politiek over de ‘gewone’ dingen. Geïnitieerd door de gemeente met als doel te luisteren en op basis daarvan actie te ondernemen. Leerzaam voor de politiek en zinvol voor de bewoners.

Een initiatief dat weinig tot geen geld hoeft te kosten, maar wel bestuurders en bewoners dichter bij elkaar brengt.

Bewoners kennen hun wijk als geen ander. Initiatieven vanuit de wijken worden van harte ondersteund, en wat Progressief Akkoord betreft blijft dit zo. De komende periode willen we de betrokkenheid van de bewoners nog verder versterken.